BLOCS DE DIENES
Els
blocs lògics consten de quaranta-vuit peces sòlides, de fusta o plàstic de
fàcil manipulació. Cada peça es defineix per quatre variables: color, forma,
grandària i grossor. Cadascuna té uns valors:
- El color: vermell, blau i groc.
- El color: vermell, blau i groc.
- La forma: quadrat,
cercle, triangle i rectangle.
- La grandària: gran
i petit.
- El grossor: gruix i
prim.
L'objectiu de totes les activitats és que el nen aprengui a diferenciar
entre els diferents colors, diferents grandàries, diferents formes i diferents
grossors.Classificació per color:
Material: S’ utilitzen els 48 blocs i tres cartolines indicatives, cadascuna amb un color.
Activitat: Es divideixen, els blocs en els seus tres colors. Al costat de cada bloc es col·loca una cartolina amb el seu color.
Es reparteixen els
blocs entre els nens, cadascun ha de buscar un bloc, per exemple vermell, i ha
de col·locar-ho en el lloc assenyalat per la cartolina. Quin bloc queda?.
L'important del munt que ens queda és el color, ens quedarien els blocs grocs o
blaus.
Així, també, adquireixen el concepte de conjunt. Els blocs són els elements del conjunt, la característica del color determina que blocs pertanyen a aquest i quins no.
Així, també, adquireixen el concepte de conjunt. Els blocs són els elements del conjunt, la característica del color determina que blocs pertanyen a aquest i quins no.
Segona activitat: El joc de les construccions.
Té com a objectiu el reconeixement dels diferents atributs.
Tracta, en una segona fase, de dirigir les construccions que normalment son
lliures:
1. Fer
carreteres: Podem fer una sèrie d’observacions:
·
Quina carretera es més llarga?
·
Quants blocs hi ha a cada carretera?
2. Construir
torres: Podem preguntar el mateix:
·
Quina torre es més llarga?
·
Quants blocs hi ha a cada torre?
3. Construir
una figura concreta (vaixell, casa, silueta,…):
·
Verbalitzar les peces que s’utilitzen a cada construcció.
MATERIAL MONTESSORI
Primera activitat
Dos dels objectius que
pretén assolir en aquesta son: desenvolupar la psicomotricitat fina i deixar
que els nens experimentin sols.
El procés que han
d’utilitzar per fer-la servir serà: amb les pinces anar aganat una per una les voles
que estan al cistell i anar-les posant amb cura sobre les rodonetes que estan
en el peix. Un cop acabat, l’activitat es donarà com a finalitzada.
Segona activitat
Un dels objectius que
pretenem assolir, es que els nens aprenguin els números de manera divertida. En
aquesta activitat els nens hauran de classificar les fitxes de fusta amb els
números corresponents. És a dir, en el número cinc hauran de posar cinc fitxes
de fusta.
REGLETES DE CUISENAIRE
Les
regletes de Cuissenaire són un versàtil joc de manipulació matemàtica utilitzat
a les escoles, així com en altres nivells d’aprenentatge i inclús amb adults.
S’utilitzen per ensenyar una gran
varietat de temes matemàtics, com les quatre operacions bàsiques, fraccions,
àrea, volum, arrels quadrades, resolucions de equacions simples, els sistemes
d’equacions i equacions quadràtiques.
Les regletes de Cuisenaire segueixen aquest sistema:
- Regleta vermella
= 2 cm.
- Regleta verd
clar = 3 cm.
- Regleta carmí
= 4 cm.
- Regleta groga
= 5 cm.
- Regleta verd
fosc = 6 cm.
- Regleta negra
= 7 cm.
- Regleta cafè
= 8 cm.
- Regleta blava = 9 cm.
- Regleta blava = 9 cm.
- Regleta taronja
= 10 cm.
Primera activitat
Segona activitat
No hay comentarios:
Publicar un comentario